Vet inte om man ska skratta eller gråta...

I Aftonbladet kan man läsa om vad folkpartiets Björklund säger om hur man ka få in unga på arbetsmarknaden... Trodde först att det var ett skämt... men de hänvisar till SVTs Godmorgon och det är inte första april...

Kortfattat: Björklund vill införa lärlingssystem där 19åringar ska tjäna hälften av vad en vuxen gör och 23åringar minst hälften av vad en vuxen tjänar...

Jag tänker: Räknas man inte som vuxen efter 18? Jag vet att man i verkligheten inte gör det, men enligt lagstiftning gör man det. Har man lägre hyra, lägre matkostnader och lägre försäkringar när man är 23? Inte jag i alla fall (ok, jag är 24, men jag gjorde av med lika mycket pengar förra året, och året innan dess, och året innan dess) Det finns de med barn som är under 23... ska de leva på bidrag? Bidrag som t.ex. folkpartiet är med och sänker/vill sänka?

Mitt förslag: Bättre ekonomi till studenter, mer yrkesinriktat efter högstadiet (idag känns gymnasiet som en förlängning på högstadiet) och ha kvar pensionsåldern där den är och inte höja, som de (samtliga riksdagspartier) tänker göra... Jag är medveten om att en stor grupp går i pension nu och att det finns en slags panik att Svergie ska tappa i ekonomi för att alla går i pension samtidigt, men att höja åldern borde väl vara att skjuta på problemet? 90-talisterna är en stor grupp och många 80-talister pluggar fortfarande(har inga exakta siffror), och jag tror många av dem pluggar i brist på arbete. Arbetsplatserna vet vad de har och inte vad de får, och behåller därför de som har barn som flyttat ut för länge sen och som har betalt av sina lån, istället för att anställa de som startar familjer och kanske behöver ta lån till bostäder (för allvarligt talat, vem har råd med bostad utan att ta lån, och utan jobb - inget lån = ingen bostad = bo kvar hemma)

Oj, vad somliga kommer att komma med kommenatrer men det är välkommet! jag kommer inte svara på dem, men ta till mig dem :)

PoK
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


mormor

det var bra inlägg skicka det till dom höga Herrarnairiksdagen det är inte lätt att vara ung i dag men alla ska gå hem vid 65 år det är inget att skryta med att man jobba till 75 år ungdomen ska ha jobben ha det kram

2010-05-25 | 08:03:11




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!