Blommornas och färgernas språk

Gullviva: Ge mig nyckeln till ditt hjärta - Gullvivan fick namnet himlanyckel av den tyska 1100-talsabbedissan Hildegard von Bingen - Från 1800 - talet berättas att unga män gick ut och plockade en bukett gullvivor, som de skulle ha med sig när de gick till den utvalda och friade. De läste då bönen:
Snälla jungfru Maria med dina nycklar små upplås Annas hjärta då jag ikväll ska sta och fria.

Syren: Vilken bild bär Du i Ditt hjärta? - Du är för mig den första stora kärleken

Pion: Dina inre egenskaper liknar inte ditt yttre - Jag knäböjer vid dina fötter och svär Dig kärlek och evig trohet - blyghet


Grön: symboliserar tillväxt, bot, överflöd, välstånd, freden, glädjen, samverkan och harmonin. Vår, Ungdom. -
Den skapar balans, lugn, säkerhet och trygghet. Grönt sätter själen i positiv gungning, väcker lust att göra och upptäcka nya saker - Färgen grön kan förknippas med att något är tillåtet (grönt ljus på trafikljus), att någon är nybörjare (association till att frukten är grön som omogen) eller för att tala om att något är miljövänligt (gröna träd).
Lila:Jag önskar dig all lycka och välgång i livet - Den lila färgen förknippas med andlighet, auktoritet och grandiositet, lyx och välstånd. Kungligt. Vishet. - ger lugn och balans kombinerat med målmedvetenhet och vördnad.
Gul:Du är solen i mitt liv - glädjens, lyckans och kreativitetens färg. Den är stimulerande och förknippas med optimism, tankeklarhet och intelligens. Den för bort depressionen och ångesten. - uttrycker glädje, lycka och värme. - Färgen kan förbättra minne och förståelse, höja den intellektuella kapaciteten och stärka nerver och hjärna, men den kan också betyda svek.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag är såå värdelös på blommor, kul att läsa lite mer om dom :)



Sv: Låter som en urmysigt smekmånad, reste runt lite där med en kompis två somrar sedan - så vackert! Får åka tillbaka med fästmannen på en lite närmare titt i framtiden :)

Tack :)

2011-11-26 @ 10:25:34
URL: http://mittdrombrollop.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sv: Vårlikt tycker jag är superfint - hittade bilder från ett fantastiskt amerikanskt vårbröllop. Försökte övertala fästmannen att vi skulle gifta oss på vår förlovningsdag 14 april men han VÄGRADE. Får nöja mig med att slänga in lite grönt.

2011-11-26 @ 10:34:46
URL: http://mittdrombrollop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0