Underbart pluggväder

Det blir så mycket lättare att sitta inne och plugga när det är mulet och regn i luften! Och det bästa av allt - Ziva blir trött av vädret! Det betyder att jag inte behöver gå en längre promenad med henne för att få vara ifred, inte heller blir vi ovänner. Igår var jag på föreläsning via web. Roligt oh lte nytt, även om jag måste säga att jag kände igen myckt av det, men så har jag ju läst om det han pratade om inför mitt arbete. Lärde mig dock ett nytt ord: Tweens! De mellan barn och tonår. Det ni! Han kom från Kalmar så det gjorde allt lite mer levande också, när jag kände igen platser han beskrev! Kändes som att de som inte varit i Kalmar inte fick riktigt samma conection, men det kanske bara var inbillning??

Efter föreläsningen åkte jag med första tåget hem och körde hem bilen och gick till Peters jobb för att hämta Ziva. Sen var jag så förutseende att jag gick en promenad med henne innan vi gick hem. Tack vare det sov hon en timme när vi kom hem, och jag kunde plugga! :D

I tisdags var jag ju och fick enkäter besvarade på ett högstadie. Kände igen flera av eleverna, en del från fritidsgården, men en del kan jag inte placera....de kanske är småsyskon till mina fd konfimander? Jag reagerade dock över en lapp som satt i fritidsledarnas dörr: "Var god respektera vår arbetsro, knacka och vänta!" What?? Vilken arbetsro? De ska ju jobba med dem utanför dörren!! De som tydligen ska knacka och vänta! :0 Arbete pappersarbete kan de väl göra när eleverna har lektion? Jag kan nästan lova att alla har lektioner mellan 9.00-11.00 med bara korta raster! Men jaja, jag har inte insikt i deras schema och arbetsuppgifter. I Moheda bad eleverna mig att när jag blir fritidsledare måste jag försöka se till så att fritidsgården faktiskt är öppen när de har rast! Stackarna! Vad håller Alvesta kommuns fritidsledare på med? Man kan ju undra! (Så, nu kommer jag inte få jobb i den här kommunen efter att ha skrivit det, men jag tror inte de kommer nyanställa på länge ändå, och frågan är om jag vill hamna där...någon måste svälja rädslan och stå på sig för ungdomarnas skull! Jag har inte valt den här utbildningen för att fjäska för andra vuxna! Jag ska ge de unga en meningsfull fritid och hopp!)

I tisdags upptäckte jag dessutom att vår frys i källaren hade lagt av!! Jag fick panik! Skulle hämta kotletter och när jag öppnad frysen kom inte den dä kylan som brukar strömma mot en! Kotletterna var frysta men brödet och alla bär var tinade! Eller som man säger här i Småland: Lakade. Som tur är så har vi allt älgkött, vildsvin och rådjurskött längst ner! Så det var fortfarande fryst och stenhårt! Direkt stängde jag igen, kollade om alla sladdar var i, kolade i proppskåpet (hittade inget fel), sprang upp och tömde frysen uppe på allt som kunde användas inom snar framtid, eller eventuellt var så gammalt att det ändå skulle behöva slängas! Sen rusade jag ner och fyllde tre kassar med kött och fyllde frysen uppe till bredden! Ringde Peter som var lugn inför mitt uppstressade tillstånd. När han kom hem erkände han. Han hade stängt av elen till frysen och glömt starta igen!! Morr! Fast ska här genast erkänna att jag samma kväll brände fast en stekspade i en platta på spisen, så vi är kvitt nu! I alla fall: nu hade jag en massa bär som jag inte kunde frysa ner igen. Mamma sa att det gick bra med en del bär, men alla hallon bakade jag muffins för och trykte ner massa hallon i! Hade för små formar....eller förmycket smet, beroende på hur man vänder på det! :) Hittade även receopt på en favoritkaka jag hade när jag var liten, kladdmuffins! De formarna var också försmå ;) Men andra plåten blev perfekt!

Nooo! Nu blir det sol! Måste börja plugga innan det blir vackert! Då måste jag gå promenad med Ziva! Har bara lite resultat och diskussionen kvar! :D

PoK

ps. Ni får allt bli bättre på att kommentera! Ni läser ju, det ser jag på statestiken, men det syns då inte på kommentarer! ;) d.s

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


mormor

det du skriver är jättebradet är så roligt att läsa om vad som händer i era liv kram

2010-04-23 | 15:58:22
Josse

:) (räknas som kommentar?)

2010-04-23 | 16:32:19
Anne

Hej stumpan! Hoppas du verkligen kan leva upp till dina ambitioner med ungdommarna, det kommer bli många arbetskamrater till dig som redan gett upp! Tyvärr är det så med många som jobbar flera år i samma yrke att de glömmer varför de har det jobb de har. Många tror att jobbet är till för att de ska ha någonstans att fördriva sin tid på och det vill de ha bra lön för. Därför är det viktigt med utbildade ungdommar i arbetslivet som kan ge oss som jobbat länge en ny kick :)

Hoppas ditt slutarbete snart är klart ochdu kan koppla ner tankarna på att prestera i skolbänken.

Många kramar mamma

2010-04-25 | 13:06:20




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!